PIJN EN STIJFHEID ZELF VERMINDEREN IN DRIE STAPPEN

Je hebt niet echt iets geks gedaan, maar ineens ervaar je pijn en stijfheid in je lijf. Hoe irritant is dat?! Je probeert je te focussen op je werk, maar het zit je steeds in de weg en je komt er niet echt vanaf. Hoe kan dat nou? En vooral: hoe kom je ervan af? 

Hoe ontstaat die pijn?

Als je pijn of stijfheid ervaart, dan wil je lichaam je iets vertellen. Je lichaam is namelijk constant aan het scannen en aan het voorspellen of er gevaar dreigt. Het doet er alles aan om jou te beschermen. Zodra er signalen komen dat er gevaar dreigt, dan zal je lichaam daarop reageren in de vorm van pijn, stijfheid, vermoeidheid of angst. Dat is nuttig, want dan krijgt het jouw aandacht en is de kans groter dat je de juiste maatregelen treft om te herstellen.

De vraag is: is die voorspelling wel correct?

Soms wel, maar soms ook niet. Het lichaam heeft het namelijk best wel eens mis qua voorspelling. Er is dan geen gevaar of het gevaar is nog helemaal niet dichtbij. Houd maar eens je vinger in de buurt van een kaars. Zit je er dichtbij, dan voel je de pijn. Haal je je hand weg, dan is je huid niet kapot. De pijn gaat dan ook weer weg. Of als je lang in één houding zit, krijg je een zere rug. Loop je vervolgens een stukje, dan kan de pijn helemaal verdwenen zijn. Conclusie: als je pijn hebt, betekent het niet altijd dat er schade is. De pijn is dan vooral een uiting van zorg.

Interessant, maar hoe kom ik dan van de pijn af?

1. Ontspan je lichaam

Verlaag het bedreigingsniveau van je lichaam door rustiger te gaan ademhalen en je spieren te ontspannen. Masseren kan soms ook helpen, maar vooral in combinatie met rustig ademhalen. Je lichaam kan het beste ontspannen als je ligt, dus ga op je rug of op je buik liggen op een harde ondergrond met een zachte bovenlaag (matje of kleed).

Ga op je buik liggen en leg je hoofd op je handen. Ontspan je schouders, je rug en je benen en adem rustig naar je buik toe.

2. Stel je lichaam gerust

Heb je je niet recent gestoten, gebrand, gesneden, verzwikt, etc? Dan is er waarschijnlijk geen grote schade, maar is dat wat je voelt vooral een uiting van zorg van je lichaam. Stel jezelf dan ook gerust met deze woorden. Als je dat combineert met het rustige ademhalen, laat je je lichaam merken dat de situatie veilig is. Je zal je dan sneller beter voelen.

Ben je er niet zeker van of is er wel serieus iets gebeurd, maak dan snel even een afspraak met de huisarts of de fysiotherapeut. Zij kunnen het een en ander uitsluiten, je gerust stellen en je krijgt direct een beweegadvies mee.

3. Varieer in bewegen

De sleutel naar verdere pijnverlichting is variatie. Je lichaam heeft een enorme behoefte aan variatie en zal gaan protesteren als het dat niet krijgt. Dus als je veel moet zitten op een dag, wandel tussendoor regelmatig en kom elk uur even uit je stoel. Doe regelmatig een paar goede oefeningen vanuit de beweegcomponenten of de vitabreak, zoals de squat of figuurlijk appeltjes plukken boven je hoofd.

Verergert de pijn? Dan is het heel belangrijk om rustig te blijven. Maak gerust nog een paar herhalingen en kijk of de pijn wegtrekt. Wordt het erger, kies dan voor een andere manier van bewegen in plaats van dat je direct stopt met bewegen. Je zult zien dat je lichaam zich sneller zal ontspannen en dat de pijn of stijfheid minder wordt.

Bekijk hier hoe wij je kunnen helpen je klachten te minderen.