MEER DISCIPLINE NODIG? TRAIN JE WILSKRACHT!

Ieder mens heeft discipline en wilskracht. De ene persoon moet echter veel meer impulsen bedwingen in het dagelijks leven dan een ander. Als dat het geval is, dan is het een goed idee om verleidingen uit de weg te gaan, maar ook om die impulsen te leren bedwingen en daarmee meer discipline te ontwikkelen. Dat kan getraind worden met wilskracht training.

Ieder mens heeft wilskracht en discipline, wat een verrassing he?! Dagelijks bedwing jij namelijk, vaak zonder dat je het door hebt, heel veel impulsen en maak je verstandige keuzes.

Het begint al met het opstaan, terwijl je eigenlijk nog wel even zou willen blijven liggen. Maar zeker ook op je werk, in het opvoeden van je kinderen, wat je koopt in de supermarkt, etc. Als je het zo bekijkt, heb je best wel een gedisciplineerd leven.

Maar soms lukt dat even niet meer. Vaak is dat als je moe bent, of als je niet in de goede stemming bent of als er zorgen zijn. Dan leidt dat nogal eens tot snaaien, bankhangen en netflixen. Voor een keer geen probleem, maar niet ideaal als het regelmatig voorkomt.

Gelukkig kun je daar iets aan doen! Je kunt je wilskracht trainen waardoor je de ‘verkeerde’ impulsen nog beter kan bedwingen.

Discipline is van ‘willen’ naar ‘kunnen’ gaan

Als iets niet leuk is om te doen, zoals NIET dat wijntje nemen of NIET nog een aflevering kijken van je favoriete serie kijken, waarom zou je het dan laten?

Je moet jezelf kunnen overtuigen waarom het toch belangrijk is om dit niet te doen. Waarom deze discipline tonen? Wat levert het je op, hoe verrijkt het je leven? Ook deze vormen van motivatie kunnen je helpen in het doorzetten en volhouden van een gezonde leefstijl.

Dan die impulsen die je wilt bedwingen. Er zijn bepaalde gebieden in je hersenen (in de prefrontale cortex) verantwoordelijk voor het reguleren van alle impulsen die er binnenkomen. Het wel of niet toegeven aan impulsen wordt ook wel impulscontrole genoemd. Het blijkt dat je deze gebieden echt kan activeren en trainen, net als een spier. Getraind ga je makkelijker van willen naar kunnen.

Je wilskracht trainen voor meer discipline

Net als met elke andere vorm van training, begin wilskracht-training niet superzwaar en ingewikkeld. Kies iets uit waarbij je in eerste instantie voor 1 keer per dag twee tot vijf minuten je impulsen moet bedwingen. De oefening hoeft geen relatie te hebben met de echte uitdaging in je dagelijks leven.

Wij geven je een aantal voorbeelden om niet toe te geven aan je impulsen maar ze te laten gaan: LAAT-kracht.

Train je wilskracht en discipline

LAAT-kracht trainen

  • De douche koud(er) zetten.
  • Tandenpoetsen met je niet-dominante hand.
  • Mediteren (focus op 1 ding zonder dat gedachten afdwalen).
  • Naar een snoepje staren zonder het op te eten.
  • Enkele minuten verplicht wachten als je een bericht op je telefoon binnenkrijgt.
  • Heb jij weinig moeite met iets laten staan, maar gaat het juist om dat je meer dingen moet gaan doen? Dan heb je specifiek DOEN-kracht nodig:

    Meer wilskracht en discipline door te trainen

    DOEN-kracht trainen

  • Direct je bed uitkomen als je wakker wordt.
  • Direct je bed opmaken als je opstaat.
  • Als je op je werk aankomt, gelijk starten met een eerste klus.
  • Als je klaar bent met dineren, direct alles opruimen. 
  • Bij reclame Youtube of tussen aflevering door direct 15 squats doen.
  • Nou, maar dat is toch helemaal niet leuk? Misschien niet, maar het steunt een hoger doel (fit en energiek kunnen leven) én het hoeft het niet lang te doen. Word je er beter in? Maak de opdracht dan wat uitdagender voor jezelf.

    Extra stok achter de deur nodig?

    Als je echt moeite hebt met discipline, dan is het misschien lastig om jezelf uit te dagen en te prikkelen om te veranderen. Daar kun je jezelf voor op de kop geven, maar dat is niet terecht. De één heeft gewoon veel meer en veel heftigere impulsen te bedwingen dan de ander. Juist dan is het verstandig om een goede coach te hebben, die je stimuleert en aanzet tot verandering.

    Wij zijn graag jouw tijdelijke stok achter de deur, tot het moment komt dat je zelfstandig verder kan.

    Bekijk hier ons aanbod of vraag direct een gratis adviesgesprek aan!