Meer Bewegen op een laagdrempelige manier

NU MEER BEWEGEN MET DEZE LAAGDREMPELIGE TIPS EN VIDEO’S

Ook als je geen echte beweger bent, weet je dat je enorm opknapt als je meer gaat bewegen. Je voelt je niet alleen gezonder, maar je krijgt ook direct meer energie en focus. Thuiswerken, het slechte weer en drukte zijn zo al drie factoren die je van het bewegen kunnen afhouden. We helpen je daarom letterlijk op gang met tips waar je waarschijnlijk nog helemaal niet aan had gedacht.

De fysieke behoefte aan meer bewegen

Je lichaam heeft een enorme behoefte aan variatie in beweging. Het bewegen van je armen en vooral je benen zorgt namelijk voor een goede bloedcirculatie, waardoor zuurstof en brandstof effectief op je juiste plek in je lichaam terecht komt en afvalstoffen worden afgevoerd.

Die behoefte aan variatie merk je als je een langere tijd in eenzelfde houding moet zitten of staan. Je lichaam gaat al snel wat protesteren door middel van pijnsignalen. Dit betekent niet dat lang zitten direct leidt tot problemen. Je lichaam beschermt je echter tegen langdurige passiviteit, want dan kunnen er wel problemen ontstaan.

Regelmatig bewegen is dus van groot belang. Daarom geven we je drie verschillende strategieën om meer te bewegen op een dag.

1. Meer bewegen achter je computer

Personal Trainer Ruben laat vier verrassend makkelijke oefeningen zien uit de VitaBreak die je heel snel even tussendoor kan doen. Bekijk de video onder de tekst en probeer ze direct uit. In je dagelijks ritme kun je al deze vier oefeningen doen, maar je kan ook een selectie maken afhankelijk van je situatie.

Veel zitten: appeltjes plukken en hipdrive.
Beeldschermwerk: kin-retractie en w-pomp
Lage rugklachten: appeltjes plukken (en wandelen!)

Doe minimaal 10-20 herhalingen per half uur per oefeningen voor het meeste effect.

2. Verander je omgeving voor automatisch meer beweging!

Wist je dat 95% van jouw gedrag onbewust ontstaat, als gevolg van een reactie op bepaalde triggers uit de omgeving? Je lichaam zoekt onbewust altijd de makkelijke weg, simpelweg omdat dat minder energie kost. Zorg dus voor triggers die je automatisch sneller in beweging zetten.

Hoe je dat doet?

– Leg eten en drinken op afstand.
– Houd je afstandsbediening of kijkscherm op afstand.
– Gebruik minder comfortabele banken en stoelen.
– Zet de verwarming niet aan of lager.

Dit soort aanpassingen in je omgeving zorgen ervoor dat je wel meer wilt of meer moet gaat bewegen. Misschien zijn sommige opties teveel out of the box voor je, maar waarschijnlijk snap je het punt dat we willen maken.
Wat wordt jouw plan? Elk stapje is er één.

3. Meer bewegen in het groot en op je voeten.

De vorige strategieën zijn super, maar blijven beperkt tot kleine bewegingen of wandelen. Je lichaam kan eerlijk gezegd veel meer variatie gebruiken! Dat maakt deze laatste strategie essentieel om optimaal gevarieerd te bewegen.

Personal trainer Alice laat je vijf bewegingen zien, die de beweegcomponenten van je lichaam vertegenwoordigen. Vrijwel iedereen kan ze uitvoeren en je hoeft er eigenlijk niet eens sportkleren voor aan te hebben.

Hoe zet je deze in?
Bijvoorbeeld door elk uur één van deze bewegingen te kiezen en die vijftien herhalingen te doen. Je kan ze ook alle vijf achter elkaar doen, als je de tijd en motivatie voor hebt. Succes!

Heb jij een stok achter de deur nodig om meer te bewegen?
Maak vrijblijvend kennis met ons!