Goede voornemens duurzaam inzetten

NOG AAN GOEDE VOORNEMENS GEDACHT? GEEN GEK IDEE!

Je hoort regelmatig een kritisch geluid over het hebben van goede voornemens. ‘Die stranden na een week toch al’, is dan een veelgemaakte opmerking. Hoewel daar zeker een kern van waarheid in zit, zijn goede voornemens helemaal zo gek nog niet. En als iedereen het er toch over heeft, waarom niet gebruik maken van het moment!

Wanneer werken goede voornemens?

Als je besluit om dingen anders te gaan doen dan normaal, dan is er nog niets concreet veranderd. Het proces heeft zich allemaal afgespeeld in je hoofd. Maar hoe langer je bezig bent met het bedenken wat je precies wilt veranderen en hoe, hoe meer hersengebieden er geactiveerd worden. Zo ook de hersengebieden die in de praktijk de acties aansturen die nodig zijn om je voornemen uit te voeren.

Dit proces wordt ook weleens omschreven als ‘visualiseren’. In allerlei takken van sport gebruiken atleten visualisaties om beter te kunnen presteren. Voor de wedstrijd draaien ze de hele film af van start tot finish, met alle acties en bewegingen die daarvoor nodig zijn.

Terug naar jou en het dagelijks leven. Je wilt bijvoorbeeld minder snoepen en meer gaan bewegen. Is het niet soms een hele prestatie om ‘nee’ zeggen tegen die heerlijke chocoladereep of ‘ja’ zeggen tegen buiten sporten? Als dat zo is, is het helemaal niet gek om de strategieën van atleten te gebruiken. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Visualiseer je goede voornemens

Draai in je hoofd de film af waarin jij jouw goede voornemen uitvoert

Voornemens effectiever inzetten

Gebruik deze tips om je voornemens echt te laten uitkomen:

  • Veel goede voornemens stranden omdat ze te vaag zijn, of te onrealistisch. Maak je voornemens concreet en SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden).
  • Zorg ervoor dat je dagelijks herinnerd wordt aan je voornemens, zodat ze ‘top-of-mind’ blijven. Dat doe je bijvoorbeeld door je voornemens letterlijk in beeld te brengen door de tekst op de deur te plakken of als achtergrond te gebruiken op je telefoon.
  • Evalueer aan het einde van de dag of de week hoe goed het is gelukt om je aan je voornemen te houden. Wat kan je morgen (beter) doen? Visualiseer dat wat je morgen precies gaat doen. Draai de film af in je hoofd.
  • Als laatste: het volhouden van je goede voornemens lukt niet altijd. Soms gebeuren er dingen, waardoor je focus weg is en je je voornemen loslaat. Accepteer een terugval en pak vervolgens de draad weer op in kleine stapjes. Wat is twee keer 1 terugvalweek in 3 maanden tijd? Precies, niet veel bijzonders. Keep your eyes on the price!

Lees hier hoe je afvallen op een ontspannen manier makkelijker kan volhouden.

Met deze laagdrempelige tips kom je aan voldoende beweging op de dag.

Eens kennismaken met ons? Vraag nu een gratis adviesgesprek aan.