Gezonde voeding

DE DRIE BELANGRIJKSTE REGELS VAN GEZONDE VOEDING

Over gezonde voeding en diëten zijn enorm veel meningen en visies. Het gaat alle kanten uit, met soms hele tegenstrijdige onderbouwingen. Als je echter van een afstandje naar al deze bewezen voedingsadviezen kijkt, dan zie je drie belangrijke overeenkomsten. Ze komen overeen met de observatie van Michael Pollan in zijn boek ‘een Pleidooi voor echt eten’. Wij vatten het voor je samen en geven je concrete tips.

1. Eet echte voeding

Daar bedoelen we mee: voeding die je overgrootmoeder bij wijze van spreken ook nog zou herkennen. In de afgelopen tientallen jaren is onze voeding steeds meer bewerkt, voor de smakelijkheid en voor het bereidingsgemak. Het nadeel van bewerkte voeding is echter dat je snel teveel energie, suiker en/of zout binnenkrijgt.

Daarnaast bestaat er ultrabewerkte voeding: junkfood. Junkfood is ultralekker, dus eet je sneller, eet je meer en voel je je toch niet verzadigd. Je herkent vast wel dat je een uur na het eten van een voordeelmenu bij de McDonalds weer zin hebt om iets te eten. Daartegenover staat dat je met het eten van onbewerkte voeding veel meer moet kauwen, sneller verzadigd bent en dus meer controle over je energie-inname krijgt.

Mag ik geen pakjes en zakjes meer gebruiken?

Betekent dit dat iedereen van de pakjes en zakjes en kant en klaar af moet? Nee. Als je geen ster bent in koken, dan gaat dat ‘m niet worden. Kies voor opties die minder bewerkt zijn (bijvoorbeeld met de minste toevoegingen). Mag je dan nooit meer snacken? Jazeker wel, geniet ervan! Baseer je voedingspatroon op 80 procent echte gezonde voeding en 20 procent snacken bijvoorbeeld.

2. Eet niet teveel

Elk gezond voedingsplan zet je aan tot het minder gaan eten dan je gewend bent. En dat is nu precies het meest werkzame bestanddeel van elk dieet! Mensen kunnen namelijk allerlei klachten krijgen als ze over de jaren heen structureel overeten. Hoe lang je dit kan volhouden, is per persoon verschillend. Dat lees je niet af aan iemands omvang. Maar stop je dit proces en ga je ook meer bewegen (!), dan knap je qua gezondheid enorm op.

Er wordt nogal eens de claim gemaakt dat het draait om ‘anders’ eten, door bepaalde productgroepen (rijk aan suiker, vet, koolhydraten, gluten, e-nummers etc) te mijden. Dat werkt allemaal best goed, maar in de praktijk maakt het niet uit welke productgroep je eruit gooit. Het draait dan niet om die mogelijke ‘slechte’ productgroepen, maar het draait om ‘gewoon’ minder (calorierijk) eten.

Hoe eet ik minder snel teveel?

Hoe je op een efficiënte manier ervoor kan zorgen dat je minder snel teveel eet? Pas je omgeving aan!

  1. Analyseer je leefomgeving: waar zijn eetprikkels die leiden tot overeten? Kan je ze elimineren?
  2. Gebruik kleine borden, glazen en bakjes als je gaat eten en houd het eten in de keuken terwijl jij het in de kamer opeet. Als je bewust of onbewust meer zou willen eten, dan moet je ervoor in beweging komen.
  3. Plaats gezonde voeding in het zicht. Je pakt dan automatisch sneller die appel of banaan als die in een fruitschaal ligt, dan verstopt in de koelkast.
  4. Denk ook aan positieve reminders die je helpen gefocust te blijven in dit veranderproces.

3. Eet vooral planten

Ja, lees het goed: vooral. Plantaardig eten staat enorm in de picture, met hele fanatieke voor én tegenstanders. Dat hebben wij ook gemerkt toen we hier in het verleden over posten op social media…

Technisch gezien is het goed om dit te weten:

  • Veruit de meeste voedingsplannen zijn ingesteld op voornamelijk plantaardige (echte) voeding en een beperkte hoeveelheid dierlijke producten.
  • In het kader van duurzaamheid adviseert de Gezondheidsraad om regelmatig vlees te vervangen voor bijvoorbeeld peulvruchten.
  • Dierlijke producten hebben een hoge caloriedensiteit. Dat betekent dat een bord vol met vlees veel meer calorieën bevat dan een bord vol broccoli.
  • Als je daarentegen geen dierlijke producten eet, moet je supplementen innemen om geen tekorten op te bouwen.

Wat dit betekent? De laatste zin zegt dat dierlijke producten waardevol zijn voor je gezondheid. De zin ervoor zegt eigenlijk dat een teveel aan dierlijke voeding tot problemen kunnen leiden voor je gezondheid.

In het kader van duurzaamheid is minder waarschijnlijk beter, maar wat ons betreft zijn er nog veel vraagtekens over wat nu écht duurzaam is. Wat wel duidelijk naar voor komt, is dat eten weggooien in ieder geval niet duurzaam is.

Welke gezonde voeding adviseert STAGE02?

Als we alle theorieën, onderzoeken en praktijkervaring naast elkaar leggen, komen we tot de conclusie dat geen enkel voedingspatroon perfect is voor iedereen, Daarom leggen wij je geen voedingsplan op. Op basis van jouw voorkeur en levenswijze helpen wij je aan een gezond voedingsplan. Eentje die je vol kan houden!

We gaan ervan uit dat je met deze drie duidelijke regels hele mooie gezonde stappen kan maken naar een fit en energieke leefstijl. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Zet die stap en neem contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *