Van dieetmindset naar leef-miniset

DE BESTE MANIER OM AF TE VALLEN

Eet jij nog wel eens met plezier een taartje? En sport je omdat je het leuk vindt of omdat het goed voor je is? Afvallen is voor de meeste mensen niet makkelijk, het voelt als afzien en doorzetten. Kan het ook anders? 

In principe werken alle diëten, omdat ze ervoor zorgen dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Maar de meesten werken alleen op korte termijn. Op een gegeven moment wordt het te moeilijk om het afvallen vol te houden en val je weer terug in je oude gewoontes.

Heb je bijvoorbeeld wel eens de volgende dingen ervaren tijdens het volgen van een dieet?

Je voelt je vaker alleen 

Dat is wat veel diëters ervaren in sociale settings. Je doet niet ‘gezellig’ mee, je moet vaak ‘nee’ zeggen en je eet vaker apart of andere dingen dan je gezin. Meestal is dit afvallen wel een aantal maanden vol te houden, maar daarna is de lol er wel vanaf. Dus ga je weer ‘gewoon’ eten en langzaam word je weer zwaarder.

Je bent continu gefocust op wat je eet en drinkt

Als je je gaat verdiepen in het aantal calorieën dat je dagelijks naar binnen werkt, dan kun je soms best schrikken van die getallen. Je gaat minder ‘calorisch’ eten en drinken, maar die focus op calorieën kan op termijn wel een ding worden. Je let bij alles wat je eet op het aantal calorieën, je moet weten wat erin zit. En als je het eet vraag je je af hoeveel je moet sporten om het er weer af te krijgen. 

Gelukkig is er een supertof alternatief: de leefmindset!
Deze mindset is op de lange termijn vol te houden, leidt tot een gezonde leefstijl en stressvermindering. 

Hoe dat kan? Simpel, je hoeft alleen deze vijf principes te volgen:

  1. Eet en drink zonder schuldgevoel: je hebt energie nodig om te leven!
    – Geniet dan ook bewust van het eten en drinken dat je neemt.
  2. Eet en drink als je lichaam het nodig heeft, in plaats van om emotionele redenen.
    – Heb je iets te vieren of te betreuren, doe het zonder overdadige voeding.
  3. Werk met je lichaamsgevoel en anticipeer hierop.
    – Hoeveel honger heb je? Moet je NU eten of later? Train dit.
  4. Beweeg om te ontstressen en plezier te hebben, in plaats van om calorieën te verbranden.
    – Dat maakt bewegen zoveel plezieriger, dus houd je het langer vol.
  5. Focus op wat je lichaam allemaal kan, in plaats van hoe het eruit ziet.
    – Ieder mens is onzeker over zijn/haar uiterlijk. Accepteer dat en focus op wat je lichaam allemaal voor je doet. Je voelt je snel beter.

De leefmindset houdt je op de lange termijn gemotiveerd omdat je meer kan genieten en jezelf niet tekort hoeft te doen.

 Hiernaast is het belangrijk om strategieën in te bouwen voor onverwachte situaties en nieuwe gewoontes aan te leren. Het gaat dus niet alleen om je mindset en je leefstijl aanpassen, maar ook om vaardigheden ontwikkelen die je helpen met doorzetten als je minder focus en energie hebt. 

Wil jij dit en kun je daarbij wat hulp gebruiken?
Laat je gegevens achter en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *