De beste manier om af te vallen is met een leefmindset

AFVALLEN EN GENIETEN MET EEN LEEF-MINDSET

Eet jij nog wel eens met plezier een taartje? En sport je omdat je het leuk vindt of omdat het goed voor je is? Afvallen is voor de meeste mensen niet makkelijk vol te houden, het voelt als afzien en doorzetten. En als dat niet gaat, eindigt het in frustratie, teleurstelling en ‘omhoogvallen’ in kilo’s. Het kan echt anders, als je de LEEFmindset hanteert.

In principe werken alle diëten, omdat ze ervoor zorgen dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Maar de meesten werken alleen op korte termijn. Op een gegeven moment wordt het te moeilijk om het afvallen vol te houden en val je weer terug in je oude gewoontes en krijgt het jojo-effect vat op je.

Heb je wel eens de volgende dingen ervaren tijdens het volgen van een dieet?

Je bent continu gefocust op wat je eet en drinkt

Als je je gaat verdiepen in het aantal calorieën dat je dagelijks naar binnen werkt, dan kun je soms best schrikken van die getallen. Je gaat minder ‘calorisch’ eten en drinken, maar die focus op calorieën kan op termijn wel een ding worden. Je let bij alles wat je eet op het aantal calorieën, je moet weten wat erin zit. En als je het eet vraag je je af hoeveel je moet sporten om het er weer af te krijgen. 

Je voelt je vaker alleen

Dat is wat veel diëters ervaren in sociale settings. Je doet niet ‘gezellig’ mee, je moet vaak ‘nee’ zeggen en je eet vaker apart of andere dingen dan je gezin. Meestal is dit afvallen wel een aantal maanden vol te houden, maar daarna is de lol er wel vanaf. Dus ga je weer ‘gewoon’ eten en langzaam word je weer zwaarder.

Het alternatief: de LEEF-mindset

Deze mindset is op de lange termijn veel beter vol te houden, leidt tot een gezonde leefstijl en neemt alle stress weg over je voeding en beweging.

Hoe dat kan? Simpel, je hoeft alleen deze vijf principes te volgen:

  1. Eet en drink zonder schuldgevoel: je hebt energie nodig om te leven!
    – Geniet dan ook bewust van het eten en drinken dat je neemt.
  2. Eet en drink als je lichaam het nodig heeft, in plaats van om emotionele redenen.
    – Heb je iets te vieren of te betreuren, doe het zonder overdadige voeding.
  3. Werk met je lichaamsgevoel en anticipeer hierop.
    – Hoeveel honger heb je? Moet je NU eten of later? Train dit.
  4. Beweeg om te ontstressen en plezier te hebben, in plaats van om calorieën te verbranden.
    – Dat maakt bewegen zoveel plezieriger, dus houd je het langer vol.
  5. Focus op wat je lichaam allemaal kan, in plaats van hoe het eruit ziet.
    – Ieder mens is onzeker over zijn/haar uiterlijk. Accepteer dat en focus op wat je lichaam allemaal voor je doet. Je voelt je snel beter.

Jezelf NIET tekort doen

De leefmindset houdt je op de lange termijn gemotiveerd omdat je meer kan genieten en jezelf niet tekort hoeft te doen. Natuurlijk moet je met deze mindset ook overgaan tot actie. Daarbij is het belangrijk om strategieën in te bouwen voor onverwachte situaties en nieuwe gewoontes aan te leren. Het gaat dus niet alleen om je mindset en je leefstijl aanpassen, maar ook om vaardigheden ontwikkelen die je helpen met doorzetten als je minder focus en energie hebt. 

Wij helpen er graag bij met ons leefstijlprogramma STAMINA en in de setting van personal training.

Nieuwsgierig naar hoe wij je kunnen helpen met ontspannen afvallen?

Vraag hier een gratis adviesgesprek aan!